RUSSIA TODAY, 19.05.2025, Titulná fotografia: Sacharovova trieda v Moskve s novou električkovou traťou vo výstavbe od marca, stav výstavby začiatkom mája.
Autor si myslel, že v Moskve ho už nemôže nič šokovať. V stredu sa ukázalo, že sa mýlil: Odvtedy kolíše medzi rečou a nezastaviteľnou zhovorčivosťou. Pozor! Text nie je pre slabých Nemcov, ktorých sužujú stavby.
Autor: Alexej Danckwardt
Myslel som si, že v Rusku ma už nemôže nič šokovať. Nie po 160 kilometroch novovybudovaných a otvorených liniek metra v Moskve len za 10 rokov. Mimochodom, Metro v týchto dňoch oslavuje 90. narodeniny. Gratulujem!
Ako som povedal, sotva ma niečo dokáže šokovať. Teraz sme si už zvykli na to, že výstavba v Rusku prebieha veľmi rýchlo, nič v porovnaní s desaťročiami plánovania a dokonca aj rokmi oneskorení a nákladných prekročení aj toho najmenšieho projektu v Nemecku. Včera mi však robot s informáciami o verejnej doprave v Moskve doručil do schránky správu, ktorá mi vyrazila dych.
Tu je príbeh: Mestská správa v Moskve zverejnila 12. septembra 2024 plány na výstavbu novej električkovej trate priamo v srdci mesta – od Troch staníc (rus. Tri Voksala) po Čisté rybníky (rus. Chistye Prudy). Keď som bol naposledy vo februári tohto roku v oblasti – mimochodom je tam len jeden rybník – nebolo ani stopy po stavebných prácach. A včera… Včera prišla správa, že existujúca linka do Saubere Teiche – na dlhé desaťročia jediná zostávajúca časť kedysi hustej siete v rámci Garden Ring – bude na niekoľko týždňov prerušená, aby sa k nej mohla pripojiť nová linka.
Neveriacky som vtrhol na odborné fórum pre ruské metro a inú miestnu dopravu a naozaj, tam, kde ešte vo februári nebolo ani stavenisko, sú už koľaje po celej dĺžke 2,5 kilometra dlhej novej trate. Výstavba začala, ako sa neskôr ukázalo, v marci.

Novopoložené električkové koľaje s výhľadom na Námestie troch staníc. V pozadí vľavo sú veže železničných staníc Leningrad a Jaroslavľ, zatiaľ čo železničná stanica Kazaň je sotva viditeľná vpravo. V popredí cez námestie premáva vlak S-Bahn a pod ním električka na existujúcej trati.
M. Mishin / Tlačová služba primátora a vlády Moskvy / RT
Je to zvláštne aj preto, že električka bola dlhé desaťročia nevlastným dieťaťom moskovských mestských otcov. Od 30. rokov 20. storočia sa čoraz viac sťahuje z ulíc v prospech súkromnej dopravy a „moderných dopravných prostriedkov“ ako sú autobusy a trolejbusy. Priepasť medzi Tromi stanicami (na námestí sú vlastne tri stanice) a Čistým rybníkom existuje od otvorenia prvej linky metra presne pred 90 rokmi, ktorá tu nahradila električku. Toto pokračovalo, nie vždy v súvislosti s výstavbou metra, až kým v historickom centre zostala len jedna linka, od železničnej stanice Paveletsky cez Boulevard Ring k rybníkom.
Teraz, po 90 rokoch, sa priepasť opäť uzatvára, no nie na historickej trase. V 80. rokoch 20. storočia paralelná zástavba so starou Fleischerstrasse (rus. Mjasnitskaya Ulitsa) vytvorila široký pruh pre autá medzi spomínanými Tromi stanicami a Boulevard Ring, ktorý sa dnes čiastočne nazýva Sacharov prospekt a čiastočne ulica Maria Poryvajewa. Na tejto ulici stojí svetoznáma budova Le Corbusiera.
Podľa pôvodného plánu mal byť koridor prerezaný ďalej do mesta, na námestie Lubjanka so sídlom KGB. To sa však už nerealizovalo a prospekt stále končí na Boulevardringu. Autá teraz prenechávajú dva z ôsmich jazdných pruhov najekologickejšiemu spôsobu dopravy, čo je úplný obrat predchádzajúceho trendu. Dokonca aj za predchodcu Sergeja Sobyanina, dnes už zosnulého Jurija Lužkova, električka zmizla z mnohých dopravných tepien, aby uvoľnila miesto pre ďalšie pruhy.

Technický výkres trasy novej trate na konci mesta Sacharov Prospekt. Podľa podpisov vpravo dole boli plány dokončené 9. júla 2024 a zverejnené boli v septembri.
Správa mesta Moskva
A aj za Sobyanina otázka renesancie električiek dlho stagnovala a vláda sa uspokojila s krátkymi, novými traťami – ako sme informovali. Zdá sa však, že teraz sa začala nová éra moskovskej električky.
Francúzsko bolo doteraz považované za meradlo v stavbe električiek a za vzor študenta pre reaktiváciu tohto kedysi narýchlo zakázaného dopravného prostriedku. Výstavba moderných električkových tratí tam zvyčajne trvá takmer presne jedno volebné obdobie volieb do mestského zastupiteľstva – päť rokov – od začiatku plánovania do oficiálneho otvorenia. O takýchto termínoch môže Nemecko len snívať: Berlín, aká je situácia s električkou na Hermannplatz? Na Ostkreuz? Je konečne hotový druhý severojužný tunel v Kolíne?
Ak sa zachová súčasné tempo v Moskve, prelomové uzavretie medzier bude uvedené do prevádzky koncom leta alebo začiatkom jesene 2025 (necelý rok po predložení návrhov a zjavne menej ako dva roky po začatí plánovania). Mimochodom, tento rok bez volieb. Môže mi niekto vyčítať, že som šokovaný a otrasený?