FOCUS.de, Sebastian Viehmann, 25.04.2025
EÚ chce, aby ojazdené vozidlá prechádzali každoročne technickou kontrolou. Neexistuje na to žiadne vecné odôvodnenie. EÚ zjavne chce len rýchlejšie vyradiť z prevádzky staré, dobre fungujúce autá. Komentár.
Už sa to naznačovalo, teraz je to oficiálne: EÚ chce majiteľom ojazdených vozidiel uložiť povinnosť každoročnej technickej kontroly. Asociácie na tom tvrdo pracovali prostredníctvom lobingu. Napríklad TÜV už v roku 2024 požadoval presne takéto kontroly. Toto lobovanie sa teraz vyplatilo: Každé auto, ktoré je staré 10 rokov alebo viac, bude musieť v budúcnosti každý rok absolvovať technickú kontrolu, čo znamená značné dodatočné náklady.
Ročná technická kontrola ešte nie je schválená, pretože v rámci schvaľovacieho procesu musia najskôr dať súhlas členské štáty EÚ. Tento súhlas je však veľmi pravdepodobný, pretože aj v prípade iných „darčekov“ EÚ, ako sú povinné asistenčné systémy s tempomatom a podobne, členské štáty všetko poslušne odsúhlasili.
Významné dodatočné náklady pre vodičov
V centrách TÜV, Dekra a ďalších kontrolných organizáciách sa teraz pravdepodobne otvárajú fľaše šampanského, pretože pre nich by nová povinnosť samozrejme znamenala tučný finančný prínos. Nový TÜV-Hammer je odôvodňovaný bezpečnosťou cestnej premávky. Staršie vozidlá sú podľa Európskej komisie náchylnejšie na poruchy, navyše štúdie preukázali, že sú častejšie zapojené do nehôd a tvoria vyšší podiel vozidiel s vysokými emisiami škodlivín.
Autoklub jasne hovorí: Nehody kvôli technickým poruchám sú vzácne
Avšak práve rozhodujúci argument bezpečnosti stojí na vratkých nohách. Oba autokluby ADAC a Automobilclub von Deutschland (AvD) už pred pol rokom zdôraznili, že staré automobily nepredstavujú v cestnej premávke žiadne významné riziko. „Všeobecne možno konštatovať, že priemerný vek vozidiel používaných v každodennej prevádzke v poslednom období neustále rastie a v súčasnosti je mierne nad desiatimi rokmi. Vzhľadom na dlhodobo nízky počet nehôd spôsobených technickými poruchami však AvD nevidí dôvod na takýto krok,“ uviedol AvD v decembri 2024, ‚požadované skrátenie intervalov technických kontrol nezodpovedá existujúcemu riziku nehôd a je preto zbytočné.‘ To vlastne hovorí za všetko.
Ziskuchtivost na úkor všech uživatelů ojetých vozidel
EÚ opäť dokazuje, že na jednej strane opakovane prijíma zákony v záujme lobistických skupín. To sa naposledy prejavilo v prípade kontroverzného financovania mimovládnych organizácií zo strany Európskej komisie, ktoré bolo dokonca kritizované kontrolným výborom Komisie. Na druhej strane, tento plán má zrejme slúžiť aj na rýchlejšie presadenie elektrifikácie dopravy a obmedzenie benzínových a naftových vozidiel, ktoré si želá Brusel.
Čím rýchlejšie budú staršie automobily vyradené z prevádzky, pretože im nebude vydaná STK, tým viac nových sa predá a tým rýchlejšie porastie podiel elektromobilov. To všetko samozrejme v mene bezpečnosti cestnej premávky. Celá záležitosť je o to citlivejšia, že v rámci novej smernice EÚ o starých vozidlách sa očakávajú nové predpisy, ktoré majiteľom ojazdených vozidiel sťažia prevádzku ich vozidiel.
Čo urobí budúca vláda?
Podobne ako v prípade opakovaného zvyšovania dane z CO2, TÜV-Hammer by postihol predovšetkým vodičov s nízkymi príjmami, ktorí si nemôžu dovoliť nové auto, nieto drahé elektromobily, alebo pre ktorých elektromobil nie je praktický. Členské štáty však stále majú možnosť nové nariadenie odvrátiť. Bude zaujímavé sledovať, ako sa k tejto otázke postaví budúca nemecká vláda. Podľa doterajších informácií by ministerstvo dopravy malo pripadnúť CDU.